سه قسمت قبلي ، از زخم، بهبودي و شهادت علي (ع) گفتم. در زير مقدمه برخي از وصيت نامه هاي وي است. اف. وصيت نامه ها خواسته ها و نگراني هايي است كه فرد در مورد جانشين خود ابراز مي كند و ديگر به او ضرري نمي رساند و به او آسيب نمي رساند و …
منبع: گزارشكر يك
سوگواره اي براي امام؛ وصايت علي(ع)
سوگواره اي براي امام؛ وصايت علي(ع) https://reporter1.ir/سوگواره-اي-براي-امام؛-وصايت-عليع/ گزارشگر يك Wed, 05 May 2021 13:50:35 0000 عمومي https://reporter1.ir/سوگواره-اي-براي-امام؛-وصايت-عليع/
سه قسمت قبلي ، از زخم، بهبودي و شهادت علي (ع) گفتم. در زير مقدمه برخي از وصيت نامه هاي وي است. اف. وصيت نامه ها خواسته ها و نگراني هايي است كه فرد در مورد جانشين خود ابراز مي كند و ديگر به او ضرري نمي رساند و به او آسيب نمي رساند و …
منبع: گزارشكر يك
سوگواره اي براي امام؛ وصايت علي(ع)
سه قسمت قبلي ، از زخم، بهبودي و شهادت علي (ع) گفتم. در زير مقدمه برخي از وصيت نامه هاي وي است.
اف. وصيت نامه ها خواسته ها و نگراني هايي است كه فرد در مورد جانشين خود ابراز مي كند و ديگر به او ضرري نمي رساند و به او آسيب نمي رساند و به گفته امام ، راز من اين است كه روز بعد صندلي من خالي است و شخص ديگري روي آن مي نشيند اين است كه شما خواهيد فهميد چه كسي شما از دست داده ايد.
نسبت اندكي قبل از عزيمت به امام و ساير كشورها پس از بازگشت از صفين و تجربه حادثه ناخوشايندي ، وصيت نامه اي از امام حسن (ع) ، يكي از نامه هاي طولاني نهج البلاغه ، كه حاوي مطالب اساسي و ارزشمند است ، مي فرستد. نكات و توصيه ها 31) وي پس از ضربه زدن ، اراده كوتاهي (خطبه 149) دارد كه اعتقادات انسان يا نيازهاي انساني را از ديدگاه امام به شرح زير بخواند:
1. ايمان به خدا ، عمل به سنت هاي نبوي و اعتقاد به مرگ انسان ، كه اساس دين آسماني و تعامل انسان است و متعلق به چيزها نيست ، با چشم پوشي از امور دنيوي و حرص و آز ، اين فسادپذيري و ناپايداري است.
۲. روابط اجتماعي و همجوشي (خطبه 149) ، پرهيز از جنگ و ناسازگاري و از همه مهمتر ، ارتقا promoting ديگران ، تمرين دوستي و تحمل در زمينه روابط و پرهيز از سو susp ظن و بدخواهي نسبت به ديگران. در جايي كه تحمل بزرگ تلقي شود ، به جاي تحمل زياد قرار مي گيرد (شهيدي ، ترجمه نهج البلاغه ، ص 305).
سه. تلاش براي سازماندهي زندگي و ارتقا work كار مردم ، تا جايي كه ممكن است توانمند باشد (همان ، ص 145) ، بر دو نكته اساسي تأكيد دارد.
اول: با پرهيز از وابستگي به ديگران / قدرت ، آزادي و كرامت انساني را حفظ كنيد. شما نبايد از شخص ديگري چيزي بخواهيد!
دوم: توجيه نكردن هدف به وسيله خواسته ها را هرگز به خير نرسيد ، با شرارت انجام داده و با سخت كوشي به ثروت نرسيده نرسيد.
4. بخشش بهتر از انتقام و پيروزي است ، پس روابط خود را با برادران و دوستان تقويت كنيد و از دشمنان و نرم خوي استفاده كنيد (همان ، ص 306).
5. پايداري شخصيت و تحت تأثير شرايطي كه در آن قرار گرفته است ؛
خون اين ارزش هاي انساني و عزت اوست كه اراده امام از خانه به دست آورد. اين نبايد به هيچ وجه به خود يا ديگران آسيب برساند ، زيرا نبايد با ديگران تعامل كند به گونه اي كه نشان دهنده بي توجهي به كرامت باشد. و اين ارزش اوست. همانطور كه در بخش Wills در اين مورد ذكر شد ، قانون طلايي اخلاق: رم پسرم! خود را بين خود و ديگران قرار دهيد. سپس بگذاريد ديگران همان كاري را كه دوست دارند براي شما انجام دهند و كارهاي بدي براي خودتان انجام دهند. مظلوم واقع نشويد زيرا ستمديده را دوست نداريد و كارهاي خوب را دوست داريد. من مي خواهم با من خوب رفتار شود … (نامه 31).
زندگي بشر تنها وقتي معنا پيدا مي كند كه همه از نظر مذهبي – به معناي پايبندي به اصل ارزشها – بالاترين مسير تعالي و اخلاق را انتخاب كنند. اين همان چيزي است كه امام در طول زندگي و با اراده خود به آن رسيده است.
* استاد ، م Instituteسسه علوم و فرهنگ اسلامي ، بهار 1400. a.vasei@isca.ac.ir
منبع: گزارشكر يك
سوگواره اي براي امام؛ وصايت علي(ع)