راز حلقه‌ بسته تهيه‌كننده‌هاي تلويزيون

به برترين وبگاه تخصصي تكنولوژي و موبايل ايران و جهان خوش آمديد.

راز حلقه‌ بسته تهيه‌كننده‌هاي تلويزيون

۱۱ بازديد

ما بارها آن را گفته ايم و مي گوييم مجموعه هاي تلويزيوني سالهاي اخير علي رغم افزايش تعداد ، ديگر از كيفيت قبلي برخوردار نيستند. به گزارش گزارشگر يك ، روزنامه “فرهيختگان” نوشت: “فاكتورهاي زيادي براي اين وخامت ذكر شده است ، اما واقعيت اين است كه سياست راديو در طي دهه گذشته ساخت سريال …

منبع: گزارشكر يك
راز حلقه‌ بسته تهيه‌كننده‌هاي تلويزيون

راز حلقه‌ بسته تهيه‌كننده‌هاي تلويزيون https://reporter1.ir/راز-حلقه‌-بسته-تهيه‌كننده‌هاي-تلويز/ گزارشگر يك Sat, 24 Apr 2021 19:02:44 0000 فرهنگي https://reporter1.ir/راز-حلقه‌-بسته-تهيه‌كننده‌هاي-تلويز/

ما بارها آن را گفته ايم و مي گوييم مجموعه هاي تلويزيوني سالهاي اخير علي رغم افزايش تعداد ، ديگر از كيفيت قبلي برخوردار نيستند. به گزارش گزارشگر يك ، روزنامه “فرهيختگان” نوشت: “فاكتورهاي زيادي براي اين وخامت ذكر شده است ، اما واقعيت اين است كه سياست راديو در طي دهه گذشته ساخت سريال …

منبع: گزارشكر يك
راز حلقه‌ بسته تهيه‌كننده‌هاي تلويزيون

ما بارها آن را گفته ايم و مي گوييم مجموعه هاي تلويزيوني سالهاي اخير علي رغم افزايش تعداد ، ديگر از كيفيت قبلي برخوردار نيستند.

به گزارش گزارشگر يك ، روزنامه “فرهيختگان” نوشت: “فاكتورهاي زيادي براي اين وخامت ذكر شده است ، اما واقعيت اين است كه سياست راديو در طي دهه گذشته ساخت سريال هاي بهتر و نه سريال هاي بهتر بوده است. شبكه هاي تلويزيوني متعدد و سريال هاي شبانه.” اين مي تواند اتخاذ عمده اين سياست باشد. يك نكته مهم در اين بين حضور تهيه كنندگان تلويزيون است كه نقش اصلي را در اين خط توليد دارند. مطالعات نشان داده است كه تعداد و تنوع آنها فقط تعداد انگشتان هر دو دست است ، دايره اي تشكيل مي شود كه دامنه آن با دوستان و اقوام به پايان مي رسد و تعداد مشخصي از نام ها هر ساله در يك سري تيتراژ تكرار مي شوند. البته در بين كارگردانان چنين محدوديت محدودي وجود دارد اما اوضاع بسيار بهتر از تهيه كنندگان است و دامنه آن گسترده تر است. در اين گزارش ، سريالي كه در دهه 90 توليد شده را مرور كرديم ، توليدكنندگاني كه در اين دهه توليد بيشتري داشته اند را شناسايي و بررسي كرديم و به نقش و جايگاه تهيه كننده در اين مجموعه تلويزيوني پرداختيم. بهترين هنرمندان نياز به آرامش ، مطالعه و تعادل ورودي و خروجي ذهن و دانش خود دارند و مسائل مالي يا ساير عوامل نبايد در توليد انبوه برنامه نقش بسزايي داشته باشند.

خالق كيست؟

ابتدا ، بياييد نگاهي به آنچه اورت چمبرز آمريكايي در مورد نقش تهيه كننده دارد ، بپردازيم. “در تلويزيون ، تهيه كنندگان شخصيت هاي اصلي هستند. تهيه كنندگان از ابتدا تا انتها شركت مي كنند. بر خلاف بازيگران ، كارگردانان و نويسندگان كه خود را به مديران شبكه و برنامه هايي نشان مي دهند كه مي آيند و مي روند ، و تا پروژه بعدي شناخته شده نيستند ، سليقه تهيه كنندگان و استعدادها ، ذهن و زمينه هاي گذشته آنلاين و موم نهايي. اين يك محصول است. “
اين تعريف كاملي نبود ، اما اهميت موقعيت يك توليد كننده را نشان مي دهد. برخي نقش اصلي توليد كننده را حول محور مالي و اقتصادي معرفي مي كنند و وي را به عنوان واسطه يا هماهنگ كننده عناصر كار مي دانند. تهيه كنندگان كساني هستند كه جامعه رسانه و مخاطب را مي شناسند و مي توانند با استفاده مناسب از امكانات و منابع ، انواع برنامه هاي تلويزيوني را در همه مراحل توليد تهيه ، تهيه و مديريت كنند. مرحله تفكر در مورد پخش. در واقع ، او مي تواند ايده هايي را براي برنامه ها ، تيم هاي توليد و بودجه انتخاب كند. بر كل توليد نظارت و آغاز مي كند ، مسائل مربوط به برنامه ريزي توليد و بودجه را مطرح مي كند و در تصميمات ديگر شركت مي كند. اين فرد يك رهبر تيم است كه با نويسندگان كار مي كند ، كارگرداناني استخدام مي كند ، هنرمندان اصلي را تعيين مي كند و جهت كلي توليد را هدايت مي كند. برخي از پروژه ها مي توانند توسط يك نفر نظارت و توليد شوند. نقش تهيه كننده در درجه اول مالي و سازماني است ، وي گفت جالب است بدانيد كه وي اولين و مهمترين فردي است كه وارد چرخه فيلم سازي شده و آخرين نفري است كه از اين چرخه خارج شده است. او از اولين مرحله برنامه ريزي تا تمام مراحل توليد ، توزيع و تبليغات در همه موارد حضور و نظارت دارد. او شخصي است كه قبل از انعقاد قراردادهاي مهم با مديران شبكه يا سازمان ، به روش هاي مختلف متن نويسي كرده و تصميمات نهايي را مي گيرد.

تهيه كننده تلويزيون؛ آيا سودآور است يا متوسط؟

گروهي درآمد را “خوردن و مردن” مي دانند ، گروه ديگر اين كار را به دليل وظيفه اي كه به آنها محول شده انجام مي دهند ، گروه ديگر اين كار را براي برون رفت از بيكاري يا معيشت انجام مي دهند و قطعاً گروه هايي هستند كه براي ترويج فرهنگ و هنر تلاش مي كنند. كشورها و آنها به سرگرمي ، فرهنگ و هنر علاقه مند هستند. ما در مورد ساخت يك مجموعه تلويزيوني صحبت مي كنيم. بگذاريد بگوييم من تهيه كننده هستم و مي خواهم براي يكي از شبكه هاي تلويزيوني خودم سريال بسازم. اگر مي خواهيد بدانيد روند آماده سازي سريال چگونه است ، با ما همراه باشيد تا از فرمول هاي ارائه شده تعداد تقريبي را بدست آوريد. به عنوان تهيه كننده ، يك فيلمنامه وجود دارد يا يك فيلمنامه ارائه مي شود. فرض دوم را مي گيريم كه آنها در يكي از شبكه هاي سازمان هاي راديو و تلويزيون با من تماس گرفتند و پيشنهاد ساخت يك سريال را دادند. ما به يكي از اتاق ها مي رويم و در مورد برآورد هزينه صحبت مي كنيم. به عنوان مثال ، مجموعه اي كه آنها مي خواهند 20 قسمت است ، نه تاريخ يا جنگ. شما به يك يا دو بازيگر مشهور به ملودرام هاي خانوادگي واقع در تهران ، چند بازيگر معروف و سياه پوست ، هزينه هاي نمايندگي ، وعده هاي غذايي و حمل و نقل و ساير هزينه ها احتياج داريد. هر قسمت 50 دقيقه دارد. بنابراين ، اين شبكه يك سري 1000 دقيقه اي مي خواهد ، جايي كه حقوق دو بازيگر اصلي بين 700 تا 1 ميليارد ساتن محاسبه مي شود و حقوق ساير بازيگران نيز بين 700 تا 900 ميليون نفر است. به عنوان مثال ، حقوق يك عامل ديگر مي تواند از 500 ميليون تا 700 ميليون باشد. اين سريال مثلاً 4 ماه ديگر ساخته مي شود. هزينه و زمان ساخت در سند ذكر شده است و اكنون زمان مذاكره است. اين سازمان ادعا مي كند كه اين سريال بايد در مدت سه ماه ساخته شود و سازندگان در برابر آن مقاومت مي كنند. فرض كنيد كه ايجاد يك سريال 20 قسمتي حدود 5 ميليارد تومان هزينه دارد. همه اين اعداد فرضي هستند و واقعيت به وضوح بيش از اين مشاغل است. اكنون سازمان هاي صدا و سيما 5 ميليارد تومان براي اين مجموعه 1000 دقيقه اي در نظر گرفته اند. او قبل و بعد ، قبل و بعد به تبليغات توجه مي كرد. اكنون به عنوان خالق ، بايد تصميم بگيرم. در ارقام ذكر شده ماهانه 20 ميليون تومان براي توليد كننده در نظر گرفته شده است. اين بدان معناست كه شما بايد در مدت چهار ماه 80 ميليون ساتي دريافت كنيد ، وظايف و مسئوليت هايي داشته باشيد و استرس هاي روز و شب را تحمل كنيد. دستمزد من بسيار كمتر از بازيگر نقش اصلي است. گفتي الان مرا مي پذيري؟ آنها ادعا مي كنند كه اين مجموعه بايد به صورت فصلي ساخته شود ، اين بدان معناست كه حقوق من بيش از يك ماه كاهش مي يابد.

توليدكنندگان در اينجا و در اين مرحله طبقه بندي مي شوند. برخي از افراد مي خواهند با همان پول اندك نگاه و كار كنند. گروه هاي ديگر در ازاي تصميم نگرفتن در مورد جدايي نهايي نماينده ، تا آنجا كه ممكن است پول پس انداز مي كنند. برخي از “بهتر” هاي اين مجموعه ، حتي اگر قول كار بعدي را به بازيگران بدهيد و در پشت صحنه تخفيف خوبي بگيريد يا اگر اولويت شما متفاوت باشد “ارزان” باشيد. گروه ديگري نيز هستند كه با همان شرايط درآمدزايي مي كنند. اين بازيگر نقش مكمل عشق را دنبال مي كند و با پرداخت هزينه اي نقش را بر عهده مي گيرد و در همان زمان دريافت حقوق و دستمزد نقش اصلي سود مي برد. يا از طريق مشاركت با افراد يا م institutionsسسات و شركت ها از موانع قانوني جلوگيري كنيد. شما مي توانيد انواع آن را پيدا كنيد. البته در تاريخ تلويزيون و فيلم ، توليدكنندگان گمشده اي را نيز ديديم و فراموش نكرديم كه برخي از فيلمسازان نيز زنداني شدند.

در كار مشخص مي شود كه سود توليد كننده نمي تواند به درصد مشخصي برسد و به عوامل مختلفي بستگي دارد ، اما در تفسير گفتگوي رضا مارمولك ، راه كسب درآمد به اندازه چگونگي رسيدن به خداست! بنابراين ، فرمول هاي بيشتري براي كسب درآمد وجود دارد. اين در مورد صرفه جويي در هزينه به هر قيمت ، درآمدزايي از طريق بازي در نقش يا ساير روش ها ، تأييد سريال از طريق ارتباط خوب با مديران تلويزيون يا بالا بردن يا كاهش تخمين ها است. علي باراكا تولا.

گناه مثل سريال يا سلطان؟

از ابتداي گزارش در مورد گروهي از توليدكنندگان بسته صحبت كرديم. شرح اين حلقه بسته جدا از افراد مشغول است ، بنابراين ما در اين گزارش به آن نمي پردازيم. منطقي است كه وقتي همه شرايط فروشندگان يكسان است ، مشغول كار باشيد.

با توجه به جدول پايين ليست ، در راس اين ليست محمدرضا شفيعي تهيه كننده جوان قرار دارد كه كار خود را از سال 2004 آغاز كرد ، كه علاوه بر فيلم ها يا برنامه هاي تلويزيوني دهه گذشته 13 سريال نيز توليد كرده است. تلويزيون در اين 13 اثر همچنين مي توانيد سريال هاي محبوب ، موفق يا جذابي مانند “شيدايي” ، “كيميا” ، “برادرجان” ، “كيميا” داراي 110 قسمت ، 4 يا 5 سريال باشد ، به اين معني كه شفيعي اين كار را انجام دهد. او سالانه بيش از يك شغل دارد و شبانه روز براي بينندگان تلويزيون كار كرده است. خدا او را از ديدن 3 مدير سازمان در 10 سال گذشته منع كرده و او مديران ديگر را در بالاي 1 يا 3 شبكه مي بيند. او آنقدر انعطاف پذير است كه با همه آنها كار مي كند و اين يك مشكل است.

نفر دوم در اين ليست زنان است. الهام غفوري ، همسر سيروس مقدم ، كه طي 10 سال گذشته 11 سريال براي همسرش توليد كرده است ، بيش از 50٪ اين تعداد در “پايتخت” است. اين يك جفت آمار شگفت انگيز در تاريخ تلويزيون ايران است كه طي يك دهه گذشته اتفاق افتاده است. اگر وفاداري زنان را دوست داريد ، خوب است بدانيد كه گرچه سيروس مو گدم در دهه گذشته “بچه هاي نسبتاً بدي” با ساير تهيه كنندگان ساخته است ، الهام با كارگردانان ديگر همكاري نكرده است.

سومين ليست تازه وارد تلويزيون است. به لطف چهار فصل “بچه مهندس” ، سعيد سعدي كه يك فيلم بزرگ و دفاعي از اين فيلم ساخت ، به اين ليست راه يافت. «نجلا» و «گشت ويژه» از كارهاي تلويزيوني وي است. از دسته سوم ، به “دهه 50” تعلق دارد.

مهدي فرجي يكي از تهيه كنندگاني كه در دهه 90 پنج سريال تلويزيوني توليد كرد ، پيش از اين مدير شبكه يك سيما بود. فرجي گفت: “راهبه خ.” در اين رده بندي است و سال گذشته او يك سريال ضعيف به نام “صفر بيست و يك” از شبكه سه سيما داشت و چند سال پيش “لژيونر” را ساخت.

زينب تقوايي 33 ساله نيز طي يك دهه گذشته 5 سريال براي تلويزيون توليد كرده است ، او نتوانست در اين سريال شركت كند و به طور اتفاقي “دودكش” او چندين بار در چندين شبكه تكرار شد. جالب است كه او اين سريال را در 25 سالگي توليد كرده است.

آرمان زرين كوب يكي ديگر از اعضاي “دهه 50” است. افرادي كه با “ستايش” معروف شده اند اين روزها يك سريال بسيار ضعيف “Yabar” را از شبكه 3 پخش مي كنند و سال گذشته “Boom and Banu” نيز ظاهر شد. زرين كوب طي يك دهه گذشته به مدت دو فصل مورد تحسين قرار گرفت و قبلاً “ماه و پلنگ” را تهيه كرده است. نكته جالب در مورد سريال زرين كوب اين است كه داريوش ارجمند در بيشتر آنها وجود داشته است.

ممكن است با عنوان پادشاه سريال موافق نباشيد ، اما با كساني كه در 10 سال گذشته بيش از 50 درصد سريال هاي تلويزيوني را توليد كرده اند چه مي گوييد؟ به هركسي كه در مدت 10 سال 13 سريال خلق كرده چه مي گوييد؟ اين واقعيت كه همه آنها به قطعات تقسيم شده و براي چند دقيقه آنتن تلويزيون را پر كرده اند ، موضوع ديگري است. شما بايد تلويزيون را خاموش كنيد. به نظر نمي رسد از نظر مديريتي ، مشكلات سختي براي مديران رسانه هاي دولتي گسترش دامنه توليدكنندگان وجود داشته باشد تا قاب تلويزيون بتواند توليدكنندگان و تيم هاي جديد را ببيند و تهيه كنندگان كنوني كمي آرامش بيشتري داشته باشند. وقتي در تلويزيون نباشد به شبكه سينما يا نمايش خانگي مي رود. گسترش اين حلقه به معرفي افراد جديد و خلاق كمك مي كند و گزينه هاي سازمان را افزايش مي دهد تا آنها در مقابل فشار توليد كنندگان تسليم نشوند ، تحت فشار يا زيبا نباشند. البته برخي از كارشناسان معتقدند وقتي سريالي در شبكه تلويزيوني ايجاد و فروخته مي شود ، احتمال رقابت و كيفيت از اولويت هاي اصلي تهيه كنندگان خواهد بود.

انتهاي پيام

منبع: گزارشكر يك
راز حلقه‌ بسته تهيه‌كننده‌هاي تلويزيون

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.